ابزار کارگاه طلا سازی

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه طلا سازی

مقدمه

همانطور که می دانید طلا فلز نرم، شکل پذیر و گرانبها است. شاید شما ایده هایی برای ساختن و فرم دادن به طلا داشته باشید و بخواهید سود بالایی در این زمینه دریافت کنید و قصد داشته باشید تا کارگاه طلا سازی راه اندازی کنید، بنابراین ابتدا نیاز به آموزش این حرفه دارید، پس از آن باید لوازم خاص که مناسب این حرفه است را تهیه کنید تا نتیجه عالی از خروجی کار دریافت کنید. در این مقاله قصد داریم تجهیزات و ابزار کارگاه طلا سازی و کاربرد هر کدام را برای شما بیان کنیم.

طلا سازی چیست؟

طلا سازی شغلی است که به عنوان طراحی و ساختن جواهرات از قبیل طلا و نقره که شما را قادر می سازد، تا خلاقیت و مهارت تجاری خود را با توانایی های ساختن در این فلز ترکیب کنید. طلا سازان با استفاده از طلا و نقره و سنگ های قیمتی جواهرات را طراحی می کنند، سپس طرح مورد نظر را می سازند، آن ها می توانند طرح هایی متنوع طراحی و تولید کنند و یا قطعات سفارشی مشتریان را بسازند.

طراحان جواهر سازی مسئولیت هایی دارند، برای مثال شما باید به مشتریان خود مشاوره بدهید و در مورد گزینه هایی که انتخاب می کنند صحبت کنید و ایده های اصلی را تنظیم کنید. شما می توانید گاهی اوقات با استفاده از طراحی های کامپیوتری ایده ها را تشریح کنید تا مشتری بتواند طراحی پایانی را تجسم کند، سپس اقدام به ساختن آن کنید.

طلا سازان حرفه ای معمولا کار خود را به صورت آزاد شروع می کنند، می توانند تصمیم بگیرند موقعیتی با دستمزدی پایین تر داشته باشند و در عوض بتوانند مهارت های خاص را از سازندگان با تجربه کسب کنند. محیط کار می تواند یک گارگاه کوچک و یا بزرگ باشد، شما می توانید به عنوان یک طراح در هر مکانی کار کنید.

طلا سازی چیست؟

تولید کنندگان بزرگ جواهرات و گارگاه های طلاسازی کوچک اغلب از فرآیند موم گرم شده برای ریختن قطعات فلزی گرانبها استفاده می کنند. در این فرآیند، قطعات جواهرات به داخل کوره ذوب طلا ریخته می شوند، تا مسیری را برای فلز مذاب به هر قطعه فراهم کنند. هنگامی که قطعات ریخته ‌گری شده ذوب می شوند، ضایعاتی باقی می‌ مانند که باید در دفعات بعد ذوب شوند.

اگر صاحب یک جواهرفروشی هستید و یا کارگاه طلا سازی دارید تجهیزات گرمایش القایی باعث صرفه جویی در فضای شما می شود. کوره ذوب القایی طلا رومیزی به فروش رسیده توسط ماشین سازی کلانتری به شما این امکان را می دهد تا در یک فرآیند کاملا خودکار این فلز ذوب کنید. این ماشین ها میزان توان مورد نیاز برای فرآیند را به شدت کاهش می دهند.

ابزار کارگاه طلا سازی

  • اره کاری

ابزارآلاتی که در اره کاری به آن ها نیاز است، عبارتند از:

1.قواره اره (کمان اره)

2.تخته پیش کار

3.گیره نگهدارنده

4.تعدادی تیغ اره های مویی

ا) کمان اره:

اره ای بسیار حساس است که بهتر است از برندهای آلمانی برای طلا سازی استفاده کنید، چون نسبت به دیگر اره ها مقاوم تر و بادوام تر هستند. برای نگهداری از این قطعه باید مراقب آن باشید، ضربه ها محکم به آن وارد نشود و نباید تحت فشار وسایل سنگین قرار بگیرند.

2) تخته پیش کار و گیره نگهدارنده:

تخته پیش کار قطعه ای از جنس چوب، نئوپان یا فیبر است که می تواند روی آن یک روکش رنگی داشته یا خام باشد. در قسمت جلوی این تخته دو تا شکاف خطی یا مویی را می بینیم و در قسمت انتهای آن فرورفتگی وجود دارد که جای گیره نگهدارنده است.

3) تیغ اره مویی:

این تیغه ها مدل های مختلفی دارند، توصیه می شود از تیغه اره های آلمانی و سوئیسی استفاده کنید. تیغه اره هایی مقاوم هستند.

  • چکش

وسیله ای بسیار پر کاربرد در شغل طلا سازی که شما باید دو مدل چکش از نوع آهنی و فیبری داشته باشید.

  • قیچی آهن بر

قیچی آهن بر برای برش صفحات طلا استفاده می شود. بهترین نوع آن قیچی آمریکایی است، به دلیل خوش دست بودن به راحتی می توان با آن کار کرد، همچنین مقاومت بالایی دارد.

قیچی آهن طلاسازی

  • میل النگو

میل النگوها دو مدل چوبی و فلزی دارند که جنس آهنی گزینه مناسب تری هستند، سطح صاف آن برای شکل دادن و طراحی النگو و دستبند ایده آل می باشد.

  • میل انگشتر

از آنجا که انگشتر ساختن از روتین کاری یک طلا ساز است، حتما باید میل انگشتر را در ابتدای کار تهیه کنید. جنس میل انگشترها فولاد است و در برابر ضربه خیلی مقاوم هستند. کارایی آن به این صورت است که انگشتر را داخل آن قرار داده، تا آن را صاف کنند.

  • میل انگشتر سایز

میل نمره استوانه ای شکل می باشد و سایزها روی آن نوشته شده است. وقتی که رینگ ساخته می شود و یا در پروسه ساخت است، می توانید با قرار دادن آن دور میل انگشتر متوجه سایزش شوید.

  • کولیس

نوعی ابزار اندازه گیری در کار طلا سازی می باشد که کار خط کش را انجام می دهد و در مدل های دستی و دیجیتال وجود دارند، توصیه می شود هر دو را داشته باشید چون مکمل همدیگر هستند. برخی از طلاسازان فقط کولیس های دیجیتالی را تهیه می کنند که اگر در اثر ضربه خوردن مشکلی برایش پیش آید، خیلی سریع خراب می شود، بنابراین لازم است هر دو را داشته باشید.

  • سوهان و سوهانچه

زمانی که اقدام به خرید سوهان و سوهانچه می کنید، با قیمت های متغیری روبرو می شوید، بنابراین توصیه می شود سوهان هایی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی دارند و جنس آن آلمانی و سوئیسی است.

شما می توانید سوهانچه های پشت صاف زبر و نرم، نیم گرد زبر و نرم، دم موشی و سه گوش خریداری کنید. سوهان از سوهانچه بزرگتر است و اندازه های مختلفی دارد و شما یک سوهان نرم و زبر برای کارگاه طلا سازی نیاز دارید.

  • فرچه نت

این فرچه برس مویی نرم است که به کمک آن می توان گرده ها فلز که روی سطوح نشسته را جمع آوری کنید، این وسیله یک خاک انداز کوچک به نام سرتاس دارد که اکثرا برای جمع آوری سنگ از آن استفاده می شود.

10)انواع انبرها

برای شروع فعالیت خود به عنوان طلا و جواهر ساز باید دمباریک، دم مفتول، دم پهن آج دار را تهیه کنید، این وسایل از ابتدایی ترین ابزار کارگاه طلا سازی می باشند.

11)چفت سرصاف و چفت سرکش

در بخش جوشکاری و اتصالات برای نگه داشتن قطعه به کمک ابزارهای چفت سر صاف و سرکش نیاز است.

12)فرز رومیزی طلا سازی

این وسیله برای ایجاد سوراخ و خط و خش روی سطح کار یا ساب زدن فلز از آن استفاده می شود. این نوع فرزها قدرت و دور موتور خوبی دارند، کیفیت مناسب داشته، صدای کم تولید می کنند و قیمت مناسبی دارند.

13)مته ها

برای اینکه تغییراتی روی سطح فلز ایجاد کنید، باید از مته ها استفاده کنید. این وسیله ها در سایزهای تنوع وجود دارند که شما وابسته به نوع فعالیتی که دارید، باید مته مورد نظر را انتخاب کنید.

مته طلاسازی

14)حدیده

این قطعه از جنس تنگستن کارباید است که برای فرم دادن به مفتول ها از آن استفاده می شود و در مدل های مختلف مستطیلی، مربعی، مثلثی، نیم گرد و … وجود دارند. پیشنهاد می شود از حدیده ایتالیایی استفاده کنید.

15)حلقه نمره

این وسیله برای گرفتن سایز انگشتر از آن استفاده می شود، به این صورت که انگشت را داخل حلقه قرار دهید تا سایز مناسب را پیدا کند، در کنار رینگ نمره هر کدام حک شده است و می توانید اندازه انگشت را تشخیص دهید.

16)ترازو

یکی از وسایل واجب در کارگاه طلا سازی است، بهتر است از نوع دیجیتالی استفاده شود.

17) صفحه فلزی

 یک صفحه فلزی با ضخامت مناسب برای ضربه زدن و چکش کاری تهیه کنید.

سخن پایانی

در مطالب فوق سعی کردیم اکثر ابزار کارگاه طلا سازی که برای شروع کار خود به آن ها نیاز دارید را معرفی کنیم. شما با کارکردن در کارگاه خود نیاز به کوره ذوب القایی طلا دارید تا بتوانید طلاهای باقی مانده را ذوب کنید و دوباره قطعه بسازید، همچنین می توانید با نیاز و فعالیتی که دارید، لوازم و تجهیزاتی که دوست دارید به مجموعه اولیه خود اضافه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *