حساسیت پوستی به طلا

حساسیت به طلا و راه های پیشگیری از آن

حساسیت به طلا و راه های پیشگیری از آن

اگر پوست مدت زمان طولانی با جواهرات حاوی آلرژی در تماس باشد، ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود. سیستم ایمنی بدن شما یک ماده حساسیت زا را تشخیص داده و سعی می کند با انتشار هیستامین از خود دفاع کند و در نتیجه باعث ایجاد التهاب پوستی می شود. اکثر آلرژی های طلا و جواهرات به سه فلز نیکل، کبالت و کروم مربوط می شود. حدود 10 تا 15 درصد افراد به یک یا چند مورد از این فلزات حساسیت دارند، در بین این فلزات حساسیت به نیکل از همه ی آن ها بیشتر است.

شرکت ماشین سازی کلانتری که در زمینه تولید دستگاه های طلا سازی فعالیت دارد، اطلاعات بیشتری در زمینه حساسیت های پوستی به طلا را خدمت شما عزیزان ارائه می دهد لطفا تا آخر مقاله همراه ما باشید.

حساسیت پوستی به طلا

اصولا حساسیت به جواهرات به صورت التهاب پوستی ظاهر می شود. این واکنش معمولا محدود به ناحیه ای از پوست است که در تماس مستقیم با جواهرات بوده است، اما در برخی موارد می تواند بیشتر گسترش یابد.

علائم رایج حساسیت به فلز یا جواهرات شامل موارد زیر است :

  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست
  • تاول زدن
  • در موارد شدید، تاول های پر از مایع ایجاد می شود.

توجه به این نکته ضروری است که این علائم معمولا پس از چند ساعت استفاده از جواهرات آلرژی زا، ظاهر می شوند، بعضی اوقات ممکن است چند روز طول بکشد در موارد شدیدتر می توانند تا چند هفته طول بکشد.

ممکن است شما آلرژی به طلا را با اگزما اشتباه بگیرید. در صورت حساسیت به طلا، احتمال دارد هر بار که پوست خود را در معرض طلا قرار می دهید، واکنش مشابهی در پوست شما ایجاد شود و سیستم ایمنی بدن را درگیر خود کند. حساسیت به انواع دیگر فلزات، و داشتن سابقه خانوادگی، حساسیت به نیکل یا فلزات دیگر، می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود.

حساسیت به فلز نیکل

دلیل حساسیت پوستی ایجاد شده ممکن است به خود فلز طلا بستگی نداشته باشد، ممکن است ناشی از فلزات دیگر از جمله نیکل باشد. در ساخت طلا از مقداری نیکل استفاده شده است.

نیکل یک فلز نقره ای سفید است که در طبیعت یافت می شود. این فلز معمولا برای تولید آلیاژها با فلزات دیگر مخلوط می شود. به عنوان مثال، آهن نیکل، که برای تولید فولاد ضد زنگ استفاده می شود، رایج ترین آلیاژ نیکل است. سایر آلیاژهای نیکل برای ساخت سکه، جواهرات لباس (به عنوان مثال، گوشواره، بند ساعت، حلقه، گردنبند، بند گردنبند، دستبند)، بستن کمربند، زیپ، چفت و بست، دکمه، گیره معلق، سنجاق مو، ناودانی، قاب عینک استفاده می شود. حساسیت به نیکل در اثر تماس با این فلز به وجود می آید، در نتیجه ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی شود. حساسیت به نیکل می تواند در هر سنی به وجود آید و معمولا علائم آن چند روز پس از اولین تماس به صورت اگزما ظاهر می شود.

روش هایی برای جلوگیری از حساسیت به طلا

1-خشک کردن پوست : اگر به طلا حساسیت دارید بهتر است پوست را خود را خشک نگه دارید، رطوبت باعث افزایش آلرژی پوستی می شود.

2-استفاده از کرم مرطوب کننده : با استفاده از کرم مرطوب کننده می توانید یک لایه نازک روی پوست ایجاد کنید در این صورت حساسیت های پوستی کاهش می یابد.

3-آبکاری زیوآلات : ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی زیوآلات شما خط و خش پیدا کند همین امر باعث تماس مستقیم فلز نیکل به پوست شما می شود. با استفاده از دستگاه آبکاری طلا می توانید این مشکل را برطرف کنید.

4-لاک ناخن : یک از راهکارهای آسان برای رفع این مشکل استفاده از لاک ناخن است.

حساسیت پوستی به طلا

درمان حساسیت به طلا

برای کاهش خارش، حتما پوست خود را مرطوب نگه دارید و از کمپرس خنک استفاده کنید. اگر شما حساسیت زیاد به طلا دارید بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است نیاز به داروها با دوز بالاتر داشته باشید. سعی کنید از جواهرات با عیار بیشتر و فاقد نیکل استفاده کنید. همچنین می توانید با پوشیدن فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم از ایجاد حساسیت های پوستی جلوگیری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *