ریخته گری دقیق با موم

ریخته گری دقیق با موم چیست؟

ریخته گری دقیق با موم چیست؟

در ریخته گری دقیق با موم، یک الگوی مومی یا پلیمری مناسب با فرو بردن در دوغاب مواد نسوز پوشانده می شود. هنگامی که پوشش مواد نسوز سخت شد، این فرایند غوطه وری چندین بار تکرار می شود تا ضخامت پوشش و مقاومت آن افزایش یابد. پس از سفت شدن پوشش نهایی، موم ذوب شده و فلز مذاب در حفره ایجاد شده توسط الگوی موم ریخته می شود. هنگامی که فلز درون قالب جامد شد، با شکستن قالب نسوز، ریخته گری فلز از بین می رود.

 

 

ریخته گری دقیق با موم

 

مراحل ریخته گری دقیق با موم

روند ریخته گری با موم می تواند در مراحل زیر خلاصه شود:

  1. ساخت الگوی اصلی
  2. ساخت قالب اصلی
  3. ساخت الگو
  4. مونتاژ الگو
  5. ساخت قالب نسوز
  6. موم زدایی
  7. ریخته گری و قطعات جداگانه

ریخته گری با موم یک فرآیند ریخته گری دقیق است زیرا در مقایسه با فرآیندهای تولید مشابه مانند ریخته گری شن و ماسه قادر به ریخته گری با دقت بالا و با جزئیات دقیق می باشد.

در شرکت ماشین سازی کلانتری با وجود تجهیزات و قطعات و ماشین آلات طلا سازی از جمله دستگاه ریخته گری این مراحل با دقت تمام صورت می گیرد.

قطعات معمول این کار شامل روتورهای توربین، چرخ دنده ها، محفظه های الکترونیکی، شیرآلات، جواهرات و وسایل دندانپزشکی است. قطعاتی با قطر 1.5 متر و وزن تا 1140 کیلوگرم در گذشته با موفقیت تولید شده اند. اگر چه اندازه قطعات معمولی به طور متوسط ​​کمتر از 100 میلی متر و وزن آنها کمتر از 500 گرم است.

 

ریخته گری دقیق با موم

 

تاریخچه ریخته گری دقیق با موم

ریخته گری با موم از زمان استفاده برای اولین بار توسط مصریان باستان بین 4000 تا 3000 سال قبل از میلاد به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اما تنها پس از جنگ جهانی دوم به دلیل افزایش تقاضا برای قطعات در موتور هواپیما و بخش چارچوب هواپیما، اهمیت و محبوبیت صنعتی آن افزایش یافت.

هزینه بالای تولید قالب های اصلی به طور سنتی، برای تولید انبوه به مقدار زیاد محدودیت ایجاد می کند. اما تولید ساخت افزودنی یا چاپ سه بعدی الگوهای موم در سال های اخیر باعث کاهش هزینه ساخت قالب شده و استفاده از آن را برای دوره های کوتاه تر امکان پذیر می کند.

 

مزایا / جوانب مثبت

  • قطعات با اشکال و ویژگی های پیچیده را می توان به صورت یک قطعه با استفاده از موم ریخته گری کرد.
  • با ویژگی عمق کم، می توان بخش های نازک تا 0.40 میلی متر را بدون نقص در حالت سرد کردن ریخته گری کرد.
  • ریخته گری دقیق با موم دارای دقت ابعادی بسیار خوبی است و قدرت تحمل های محکم تر 0.075 میلی متر به راحتی قابل دستیابی است.
  • در مقایسه با فرآیندهای مشابه تولید، این نوع ریخته گری می تواند بدون هیچ گونه پردازش، به سطح عالی برسد.
  • از نظر مواد ریخته گری با موم، آزادی تقریباً نامحدودی را ارائه می دهد. اما متداول ترین مواد استفاده شده شامل آلیاژ آلومینیوم، چدن و ​​آلیاژهای غیر آهنی است. این فرآیند به خصوص برای آلیاژهای دمای بالا مناسب است.
  • دقت عالی در ترکیب با سطوح بسیار صاف به صورت ریخته گری را می توان به دست آورد. این قابلیت ها به ویژه هنگام ساخت محصولی از دمای ذوب بالا، فلزات دشوار در ماشین که نمی توانند با فرآیندهای قالب گچ یا فلز ریخته شوند، بسیار کاربردی هستند.
  • موم مورد استفاده معمولاً برای استفاده مجدد قابل بازیابی است.

 

ریخته گری دقیق با موم

 

معایب / جوانب منفی

در مقایسه با سایر روش های ریخته گری فلز، ریخته گری دقیق با موم شامل مراحل پیچیده بسیاری است که روند کار را نسبتاً گران و طولانی می کند. اما برخی از مراحل را می توان برای برخی از محصولات به صورت خودکار انجام داد. این می تواند گران تر از قالب ریخته گری یا ریخته گری شن و ماسه باشد، اما هزینه های هر واحد با حجم زیاد کاهش می یابد. به دلیل نیاز به تجهیزات ویژه هزینه اولیه می تواند زیاد باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *