مراحل ساخت زیور آلات طلا

مراحل ساخت زیور آلات طلا

مراحل ساخت زیور آلات طلا

هنر طلاسازی و جواهرسازی به هزاران سال پیش باز می گردد به طوری که در تمدن های باستانی جهت استفاده های تزئینی، اقدام به ساخت طلا و جواهرات می کردند. در گذشته از جواهرات برای استفاده های تزئینی و نمایش سنگ های قیمتی، ابراز عقاید، نشان دادن طبقه اجتماعی و … استفاده می کردند. همیشه قیمتی ترین و زیباترین جواهرات در تاج های پادشاهی و جواهرات خانواده های سلطنتی به کار برده می شدند.

در حال حاظر رشته طلا و جواهرسازی از پردرآمدترین مشاغل به حساب می آید و به هنر و خلاقیت بسیاری برای ایجاد طرح های زیبا برای ساخت جواهرات نیاز دارد.

به علاوه یک زرگر با تجربه و ماهر باید بداند که چه مقدار طلا برای ساخت شکل و طرحی که مشتری می خواهد به کار ببرد. مراحل ساخت طلا و جواهرات نیاز به دقت و مهارت بالا دارد.

در ادامه این مقاله قصد داریم مراحل ساخت زیورآلات طلا را با هم بررسی می کنیم.

1) ایده پردازی

در ایده پردازی طلا و جواهر سازی باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. قیمت طلا و فرهنگ و سلایق مردم در خرید جواهرات از جمله نکاتی است که باید به آن ها توجه کرد. به عنوان مثال مردم شهرهای جنوبی ایران و یا شهرهای آذری زبان طلای زرد سنگین را می پسندند، در حالی که در تهران طلای سفید و رزگلد با طرح های ظریف از محبوبیت بیشتر برخوردارند.

در نتیجه لازم است که ایده پرداز همیشه نسبت به سلایق اقشار مختلف مردم و شرایط فرهنگی واقتصادی آگاهی و شناخت داشته باشد. در این صورت می تواند ایده های زیبایی برای طراحی جواهرات پدید آورد. بنابراین باید طراحی طلا و جواهرات را متناسب با اوضاع اقتصادی و سلایق عموم مردم همان استان در نظر بگیرد.

2) طراحی

بعد از اینکه طراح ایده و طرح را به طور ذهنی مجسم کرد، لازم است که طرح آن را روی کاغذ پیاده کند. کشیدن طرح طلای مورد نظر باعث می شود تا ایرادات و عیب ها خود را نشان دهند در نتیجه می تواند آن ها را برطرف کند.

برای کشیدن طرح زیور آلات، شناختن اصول مخراج کاری و هم چنین نوع ریخته گری نیاز است. شناخت این موارد به داشتن وزن مطلوب طلا کمک می کند تا طلا در مرحله ی ریخته گری بدون خطا باشد.

مراحل ساخت زیور آلات طلا

3) قالب گیری

سپس طرح باید ساپورت گذاری و برای پرینتر سه بعدی آماده شود. رزین مورد استفاده در دستگاه پرینتر اگر کیفیت مطلوبی داشته باشد کیفیت قالب نهایی نیز بهتر است و ریخته گری آسان تر می شود.

4) ریخته گری

همانطور که بیان کردیم راحتی ریخته گری به کیفیت قالب بدست آمده در مرحله ی قبل بستگی دارد. معمولا در این مرحله از دستگاه ریخته گری طلا اتوماتیک برای راحت بودن کار و رسیدن به نتیجه ی دلخواه استفاده می شود. در نتیجه کیفیت کار نیز بالا خواهد بود. البته درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت.

5) سوهان کاری

دقت در سوهان کاری برای حفظ زیبایی و ظرافت کار از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین طلاساز باید با نهایت دقت و ظرافت قالب طلا را سوهان کاری کند. قسمت هایی از کار نیز باید برای مراحل پرداخت باشد تا کیفیت آن مطلوب باشد. برای ساخت جواهرات دارای سنگ های قیمیتی و نیمه قیمتی، بعد از پرداخت طلا، تعبیه کردن سنگ مورد نظر روی طلا بر عهده ی مخراجکار است.

6) مخراجکاری

این مرحله نیز باید با دقت و مهارت بالا صورت بگیرد. مخراجکار لازم است با ظرافت و دقت هرچه تمام تر سنگ های مورد نیاز اعم از یاقوت، برلیان و… را در جای خود قرار دهد. این مرحله به دلیل ظرافت زیادی که دارد معمولا زمان بر است، در واقع مخراج کاری خود چندین مرحله دارد

که باید با حوصله طی شود. در این مرحله کیفیت طراحی و قالب سازی مشخص می شود.

اگرمخراجکار در سوارکردن سنگ روی مدل با مشکل مواجه شود تنها یک جواهرساز خبره می تواند کار را از این مرحله عبور دهد. برای این کار می تواند دیواره ها و چنگ های مدل را کوتاه تر و عریض تر کند.

7) تمیزکاری و پرداخت

در این مرحله به جلا دادن طلا می پردازند و آن را برای آبکاری آماده می کنند. بعد از مخراجکاری دوباره ابزار روی دیواره ها و چنگ های مدل قرار می گیرد. بعد از ابزار زدن دوباره، به مدل پنزا می زند. سپس نوبت به جلا دهی می رسد.

مراحل ساخت زیور آلات طلا

 8) آبکاری

بعد از جلا زدن و تمیزکاری، مدل به مرحله ی نهایی یعنی آبکاری می رسد. این مرحله به روش های مختلفی انجام می شود. پیش از آبکاری قالب باید از سه مرحله ی تمیز کاری، لیزگیری و صیقل دادن عبور کند.

در کارگاه های زیور سازی، از آبکاری سیانیدی استفاده می شود. در این مرحله فلزات را با روکش طلا با ضخامت پایین و رنگ های مختلفی (سفید، رزگلد و …) توسط دستگاه آبکاری طلا پوشش می دهند. آب و رنگ مدل از مهم ترین فاکتورهای اصلی این مرحله می باشند. بنابراین آبکار باید از حس قوی و هوش مناسبی برخوردار باشد. آبکارها معمولا تمامی رنگ های طلا را دارند. هدف از انجام آبکاری طلا فقط زیبایی نیست بلکه باعث می شود که کار نهایی را در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم می کند.

ماندگاری روکش طلا به سه عامل بستگی دارد. ضخامت آبکاری، گذشت زمان و میزان استفاده از عواملی هستند که ماندگاری و طول عمر روکش طلا را تعیین می کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *