اعداد حک شده روی طلا

کدهای حک شده روی طلا را بشناسیم

مقدمه

در اصل اعداد حک شده روی طلا، به معنای اصل یا تقلبی بودن آن و در واقع شناسنامه آن به شمار می ‌آیند. کدهایی که بر روی طلا در ایران و خارج از کشور حک می شوند، با هم دیگر فرق دارند. در کنار هر عدد حروف انگلیسی نوشته می ‌شود که این حروف نشانه ی کارخانه ی سازنده آن و اعداد حک شده بر روی آن نیز به معنای عیار طلا می‌ باشند. عیار طلا در همه جای دنیا یکسان است و تغییری نمی ‌کند. هدف من از نوشتن این مقاله، آشنایی بیشتر شما با کدهایی است که بر روی طلا حک می ‌کنند. اگر شما نیز از علاقمندان به طلا هستید و قصد دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری را دریافت کنید با من تا انتهای مقاله همراه باشید.

برای تهیه ی دستگاه‌ های طلا سازی مثل کوره ذوب القایی طلا، دستگاه تراش سی ‌ان‌ سی ، دستگاه آبکاری و غیره می ‌توانید به ماشین سازی کلانتری در اصفهان مراجعه کنید. با استفاده از بهترین دستگاه ها طلا سازی می توانید قطعه بسیار ارزشمندی را تولید کنید.

کدهای حک شده بر روی طلا در ایران به چه صورت است

کدهای حک شده بر روی طلا در ایران به چه صورت است؟

همان طور که در مقدمه اشاره کردم دو عدد بر روی طلاها حک می‌ گردد که نشانی از عیار طلا و محل ساخت آن می ‌باشد. در ایران برای هر شهری یک کد خاص در نظر گرفته شده که با مشاهده ی آن شما قادر هستید به ایرانی یا خارجی بودن کالای مورد نظر پی ببرید. به عنوان نمونه: اگر حرف U در کنار اعداد حک شده باشد به معنای این است که این طلا ساخت شهر خوزستان می ‌باشد. اعداد و حروفی که بر روی طلا حک می‌ شوند زیر نظر صنف اتحادیه فروش طلا مشخص می ‌شوند. علاوه بر عیار طلا و شهر سازنده ی آن شما حتی با توجه به این اعداد و حروف می ‌توانید به اسم کارخانه یا تولیدی آن نیز پی ببرید. به عنوان مثال: c120 به معنای کارخانه ی طلا سازی  ۱۲۰ شهر سمنان می ‌باشد.

چگونه متوجه شویم که طلا اصل است یا تقلبی؟

یک سری کدها وجود دارند که اگر روی طلا درج شده باشند، به معنای اصل بودن طلا است. اگر در کنار حرف K عدد ۵۸۵ نوشته شده باشد، به معنای این است که این طلا ساخت کشور آمریکا بوده که عیار طلا در آن جا ۱۴ می ‌باشد. اگر عدد حک شده ۹۱۶ بود به معنای ساخت کشورهای عربی می ‌باشد با عیار طلای ۲۲. حروفی که در کشور های اروپایی بر روی طلا حک می ‌کنند را با C یا K نشان می ‌دهند و عیار طلا را در آن جا با اعدادی مثل ۱۸، ۱۴ و ۱۰ مشخص می نمایند.

 رقم‌ های مربوط به هر کدام از این عیار ها به صورت زیر می باشند:

 ۵۸۵ مختص عیار ۱۴. ۴۱۷ برای عیار ۱۰ و ۷۵۰ برای اعیار ۱۸ می ‌باشد. اغلب کدهای تقلبی را با اعدادی مانند: ۹۵۸، ۵۰۰ ۳۷۵، ۹۹۹ حک می ‌کنند و هر عددی غیر از اعداد و حروف ذکر شده در طلا های اصل به معنی تقلبی بودن محصول می ‌باشد.

چگونه متوجه شویم که طلا اصل است یا تقلبی

آشنایی با اعداد حک شده روی طلا

اگر دقت کرده باشید، حروفی که بر روی طلاها حک می ‌کنند بیشتر با k انگلیسی نمایش داده می‌ شوند که به معنای karat یا عیار طلا می ‌باشد. در ایران عیار طلا را بیشتر با عدد ۲۴ مشخص می‌ کنند که البته گاهی با مقیاس هزار نیز آن را نشان می ‌دهند مثلاً اگر در کنار حرف k عدد ۷۵۰ حک شده باشد به معنی طلای عیار ۱۸ می‌ باشد که با توجه به مقیاس هزار آن را حک کرده ‌اند. هر چه عدد عیار بالاتر باشد به معنای خالص ‌تر بودن و مرغوبیت بیشتر محصول تولید شده است. در ادامه برای درک بهتر این مطلب توضیحاتی را به شما ارائه خواهم داد.

  • 12k: میزان ناخالصی در این نوع طلا ها برابر است با ۱۲ واحد فلز و عیار طلای آن نیز ۱۲ واحد می ‌باشد که به معنای خلوص پنجاه_پنجاه می باشد.
  • 24k: خالص ‌ترین طلاها را با این عدد و حروف مشخص می ‌کنند، زیرا هیچ نا خالصی در آن به کار نرفته و عیار آن همان عیار هزار موجود در شمش‌ های طلا می ‌باشد.
  • 18k: میزان نا خالصی موجود در این مدل طلاحدود ۶ واحد از فلزاتی مثل: نقره، مس و غیره می ‌باشد و از ۱۸ واحد طلا در آن استفاده شده است. عیار ۱۸ استاندارد طلا در کشور ایران شناخته شده و هرچه این عدد پایین‌ تر برود به معنای غیرقانونی بودن طلای تولیدی است. برای خرید کوره‌ ذوب طلا، شرکت ماشین سازی کلانتری می ‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

معرفی حروف مشخص کننده رنگ و آبکاری طلا

علاوه بر حروف ذکر شده امکان دارد در کنار آن ها از کد هایی مثل: w،y و p استفاده کنند که به معنای رنگ طلا و روکش آن می ‌باشد. به عنوان نمونه: اگر با حروف GP بر روی طلا مواجه شدید، بدانید به معنای استفاده کردن از یک روکش طلا بر روی فلز سازنده ی محصول مورد نظر می‌ باشد. برای نشان دادن رنگ طلا اگر حروف w به کار رفته بود، نشانگر طلای سفید و اگر Y یا همان yellow بر روی طلا حک شده باشد، به معنای طلای زرد است. حرف p نیز نمایانگر طلای صورتی می باشد.

 برای نمونه: اگر روی طلا عبارت EY 750k  نوشته بود، به معنای این است که طلای زرد مورد نظر در شهر اصفهان ساخته شده و عیار آن ۱۸ می ‌باشد.

آیا طلایی که کد ندارد تقلبی است؟

اگر طلایی که خریداری می ‌کنید، کد نداشته باشد به چند معناست یک: کد طلا با گذشت زمان پاک شده است.

دو: اصلاً کدی وجود نداشته و محصول تقلبی می ‌باشد.

طبق قانون هر طلا باید دارای یک کد و شناسنامه باشد، تا اصالت کالا را تضمین نماید. اما گاهی امکان دارد که کد طلای استفاده شده بر اثر زمان از بین رفته باشد. ولی اگر طلایی که از بازار طلا فروشی خریداری کردید، بدون کد بود، به معنای تقلبی بودن آن می باشد.

نتیجه گیری:

من در این مقاله سعی کردم، اطلاعات مفیدی را برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با اعداد حک شده روی طلا اصل و تقلبی ارائه دهم. برای جلوگیری از خرید یک طلای تقلبی بهتر است که این کدها را بشناسید و به مراکز فروش طلای معتبر مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *